Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In 2014 wordt overal in Vlaanderen vijftig jaar migratie gevierd. Vijftig jaar samen. Laten we daarom iets grandioos doen. Laten we een land maken. We hebben al de grenzen, de naam en ook de inwoners. Dus waarom zouden we dat niet kunnen? Oké? Twee vragen voor we er aan beginnen en onze verbeelding de vrije loop laten: Voor wie gaan we ons land maken? En welke ambitie hebben we voor ons land?Inhoud:- Editoriaal - Mehdi Maréchal & Bart Rogé- Hoe ga je de diversiteit die er is niet als een probleem of uitzondering beschouwen, maar als een normale gang van zaken? Demos sprak met Rik Pinxten en Karim Zahidi - Mehdi Maréchal & Bart Rogé- 50 jaar migratie. Een gouden huwelijk of is al wat niet blinkt&? - Rachida Lamrabet - Superdiversiteit. Een snelle inleiding - Jan Blommaert- Identiteit en burgerschap. Woord en beeld zijn de wapens. Demos sprak met Roland Gunst - Mehdi Maréchal - We vergeten niet waarvan we komen - Jos Jacobs - Migratie als hefboom voor de stad - Pascal Debruyne en Mehdi Maréchal- De rauwe en ongecensureerde blik van jongeren - Joachim Ben Yakoub- Sport als middel tot integratie van etnisch-culturele minderheden en de lagere sociale klasse? Resultaten van een studie bij Buurtsport Antwerpen - Mathieu Marlier en Annick Willem- Column. De kegel in de Heilige maand - Bart Rogé - Door Demos (en vele anderen) gelezen- Expo. LOVBOX: Facing John K Cobra- Fotoreportage. GEN2020www.demos.be
Migratie --- Diversiteit --- Integratie --- Identiteit --- Burgerschap
Choose an application
Burgerschap --- Maatschappelijke vorming --- Pedagogiek --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
e huidige maatschappij doet een steeds groter beroep op de onderlinge betrokkenheid van burgers. Echter, deze betrokkenheid is geen vanzelfsprekendheid in een geïndividualiseerde cultuur. Hoe bevorder je maatschappelijke betrokkenheid? Deze vraag vormt het overkoepelende thema van deze bundel. Opvoeden in betrokkenheid laat zien hoe ouders, professionals en kinderen zelf, een belangrijke rol kunnen spelen in de ontwikkeling naar een meer betrokken maatschappij. Het werkverband ‘Burgerschap’ dat bestaat uit promovendi en gepromoveerden, gelieerd aan de Universiteit Utrecht, schreef dit boek. Deze onderzoekers schrijven ieder vanuit een eigen perspectief over de veelvormige relatie tussen opvoeding, onderwijs en burgerschap.
Didactics of social education --- maatschappelijke vorming --- burgerschap --- Burgerschap ; onderwijs --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Vlacc --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Opvoedkunde --- Burgerschap --- Kritisch denken --- Betrokkenheid --- Burgerzin --- 301.18
Choose an application
Veranderingen in de samenleving vragen om een andere overheid en vragen binnen het Huis van Thorbecke om andere taken, rollen en verhoudingen. Het is een gegeven dat een groot aantal maatschappelijke vraagstukken niet meer centraal vanuit de Rijksoverheid en niet meer door de overheid alleen kan worden opgelost. Gemeenten, daar waar mensen wonen, werken, leven en zich bewegen, spelen een steeds belangrijkere rol om als overheid nieuwe verhoudingen en relaties met de samenleving aan te gaan.Een andere relatie van de overheid met de samenleving vraagt om andere overheidscommunicatie. Met nieuwe vraagstukken rondom actief burgerschap, legitimering, participatie en het feitelijk bereiken en beïnvloeden van groepen in de samenleving. Met een noodzakelijke herijking van bestaande uitgangspunten van overheidscommunicatie. En met een andere organisatie van de communicatiefunctie, binnen de eigen organisatie, binnen het Huis van Thorbecke en in de relatie tot samenwerkingspartijen. Daarbij hoort vanzelfsprekend ook een andere communicatieafdeling met nieuwe kennisvelden, competenties en rollen die deze nieuwe beweging niet alleen ondersteunt, maar wellicht zelfs weet aan te jagen.In dit boek biedt Vera de Witte met negen andere communicatieprofessionals inzicht en handvatten voor het vormgeven van overheidscommunicatie die aansluit bij de veranderingen die spelen in de samenleving en bij de overheid. De communicatie van de gemeente staat daarbij centraal. Als overheid dicht bij mensen is de gemeente als geen andere overheid in staat om een voorttrekkersrol te vervullen in het vormgeven van een andere overheid en andere overheidscommunicatie.Dat communicatie het sleutelwoord is voor de nieuwe relatie tussen samenleving en overheid, is duidelijk. Dit boek laat verschillende wegen zien hoe communicatieprofessionals een veranderende overheid en samenleving samen kunnen brengen.Bron : http://www.adfoshop.nl
Overheidscommunicatie --- Samenleving --- Burgerschap --- Medezeggenschap --- Nederland --- Steden en gemeenten
Choose an application
Het handboek wil lokale besturen en organisaties helpen bij het ontwikkelen van een lokale gemeenschapsmunt, een beleidsinstrument dat de inzet van burgers voor hun buurt stimuleert en waardeert. De opzet van het boek sluit aan bij internationale ontwikkelingen op dit vlak, namelijk het Community Currency Implementation Framework. Dit kader voor het gebruik van gemeenschapsmunten werd ontwikkeld door het Europese innovatieproject Community Currencies in Action.Bron: https://www.vlaanderen.be/publicaties/maak-je-buurt-uitmuntend-handboek-gemeenschapsmunten-voor-lokale-besturen-en-organisaties
Lokaal beleid --- Cocreatie --- Samenleving --- Samenwerking --- Beleidsinstrument --- Burgerschap --- Deeleconomie
Choose an application
Didactics of English --- burgerschap --- inburgering --- Engels --- secundair onderwijs 1ste graad --- United Kingdom
Choose an application
Community organization --- Didactic strategies --- Secondary education --- maatschappelijke vorming --- SO (secundair onderwijs) --- democratie --- burgerschap --- politieke participatie --- discussiemethoden --- didactische werkvormen
Choose an application
Leertrajecten wereldburgerzin kunnen secundaire scholen helpen bij het tegengaan van schoolmoeheid, het verbeteren van hun organisatie en het versterken van de overdracht van algemene kennis. Het model van deze trajecten dat in dit boek wordt ontwikkeld, steunt zowel op een integrale benadering van de schoolfactoren die burgerzin beïnvloeden als op een uitgewerkte didactiek voor vakoverschrijdend projectwerk rond 'glokale problemen', waarbij de school samenwerkt met educatieve organisaties en verenigingen uit het plaatselijke middenveld. In de inleiding en twee korte hoofdstukken wordt de theorie zo uiteengezet dat leerkrachtenteams meteen met het model aan de slag kunnen. Het grootste deel van het boek laat de theorie echter tot leven komen in het verhaal van The Refugees Project. Steunend op dagboeken, lesmateriaal, toetsen en interviews beschrijft de auteur levendig en met een grote persoonlijke betrokkenheid hoe een aanvankelijk gemiddelde klas een jaarproject ondernam rond ' de wereld van vluchtelingen en mensen zonder papieren', hoe de leerlingen daardoor aandachtiger, kritischer en politiek minder cynisch werden, en hoe het onderwijs op die manier een simulatie kreeg van de manier waarop scholen zich zouden kunnen omvormen tot brede scholen voor wereldburgers. The Refugees Project was laureaat van de kunstwedstrijd 'Kinderen niet toegelaten' van School Zonder Racisme en van de 'Wedstrijd voor Wereldburgers' van Kleur Bekennen.
Projectonderwijs ; secundair onderwijs --- Burgerschap ; onderwijs ; Vlaanderen --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O444 --- burgerschap --- Democratie --- didactisch materiaal in het sociaal-cultureel werk --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijsgedrag: groepswerk, projectwerk --- 301.18 --- 374 --- PXL-Education 2016 --- wereldbugerschap --- onderwijs en maatschappij --- vluchtelingen --- secundair onderwijs --- Projectonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Secundair onderwijs --- Opvoeden tot burgerzin --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- maatschappelijke vorming --- migranten
Choose an application
Do we still believe in foreign aid and development education? As governments tend to cut down aid budgets and the public appears to take a more and more sceptical stand, not just the old way of campaigning is under pressure, but also the idea of the North helping the South as such. To materialize the hind-laying value of global solidarity in the present world, a radical re-thinking of the wornout concept of aid is required.Set against this paradox, this book explores the new notion of global citizenship and the challenges it represents. Self-contained chapters feature coverage of a range of issues: politics, opinion polls, education, the results agenda, private sustainability standards, framing messages for TV-broadcasting and the role of social media. As it is a long road to global citizenship, this book keeps you company for a part of the way
Ontwikkelingssamenwerking --- Internationalisering --- NGO's --- Citoyenneté du monde --- Internationalisatie --- Internationalisation --- Mundialisering --- Wereldburgerschap --- World citizenship --- burgerschap --- ontwikkelingssamenwerking --- duurzame ontwikkeling --- Academic collection --- #SBIB:327.4H10 --- #SBIB:324H60 --- 301.18 --- 327 --- 504 --- Ontwikkelingsproblematiek: algemeen --- Politieke socialisatie --- Globalization --- NGO
Choose an application
9789029087216
Human sciences (algemeen) --- Steden --- Dieet --- Welvaart --- Burgerschap --- Diffusie --- Kapitaal --- Veiligheid --- Democratie --- Geld --- Taboes --- Innovatie --- Posttraumatische stressstoornis --- Leidinggeven --- Verandering --- Samenleving --- Sociale wetenschappen --- Stad --- Kapitaal (vermogen) --- Taboe --- Leiderschap --- Sociale wetenschap --- Media --- Thuis --- Aardrijkskunde
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|